Det finns många sätt att kommunicera scouterna: webb, affischer, facebook, mail, informationslappar, media m.m.

Att kommunicera scouterna

Scouterna använder ett särskilt grafiskt uttryck för att det ska gå att känna igen oss. Symbolerna ska användas t.ex. på program och inbjudningar.

 

Scouternas information om att Kommunicera Scouterna>> med bl.a. bilder, logotyper, mallar och filmer.

 

Läs Scouternas folder Redo för kommunikation på webben>>

Material för rekrytering

Varje höst genomför kåren prova-på scouting för att inspirera främst barn som går åk 2-3 att börja i scouterna. Kåren behöver också engagerade föräldrar och andra vuxna för att kunna bedriva en bra verksamhet för våra barn och ungdomar. Mer information till vuxna som vill hjälpa till i verksamheten finns under fliken Engagera dig i kåren>>.

Scouterna har tagit fram material som kan användas vid rekrytering. Det är bl.a. korta filmer, mallar, affischer och broschyrer. Mycket av materialet går att ladda ner från scouternas sajt. Det finns också i scoutshoppen.

Tänk på att alltid använda Scouternas logotyp och profiler när du gör eget material.

 

Länk till Scouternas material för rekrytering>>

Marknadsföring med små resurser>> Umeå kommuns tips hur föreningar kan marknadsföra sin verksamhet i stan

100 % scout

Varje höst genomförs också den landsomfattande kampanjen 100 % scout. En dag då scouterna ska synas i samhället t.ex. genom att ta på scoutdräkten på jobbet, skolan, biografen…

Utveckla och behålla scouterna

För att kåren ska kunna erbjuda en långsiktigt bra verksamhet behöver vi medlemmar som stannar i scouterna.  Kåren behöver inte bara rekrytera yngre scouter utan också ha en verksamhet som är rolig och intressant för de äldre åldersgrupperna. Det är därför viktigt att i samband med planering av verksamheten tänka på att scouterna ska vara delaktiga i planeringen verksamheten, testa nya utmaningar och känna att det blir en stegring från tidigare år t.ex. stuga – tält – vindskydd – bivack.

 

Länk till Scouternas material för att utveckla och behålla medlemmarna i Scouterna>>

 

Läs Scouternas metodhäfte om framgångsfaktorer för att utveckla, rekrytera och behålla scouter på webben>>